content syle image illustration

סגנון כתיבה – מידע חשוב לפניכם

תוכן עניינים

מה חשוב לדעת על סגנון כתיבה? האם הסגנון שבו אתם כותבים באתר שלכם יתאים בהכרח גם לרשת החברתית?

מהו סגנון כתיבה?

סגנון כתיבה הוא מושג בספרות מחקרית, המונח עוסק באופן הביטוי או ההבעה של הכותב, והוא מותאם למטרת הכתיבה. סגנון הכתיבה נתון לשיקול דעתו של הכותב. אין סגנון אחד ויחיד שהוא 'הסגנון הנכון'. סגנון יכול להתאים לקורא אחד ולקורא אחר לא, סגנון יכול להיות נפוץ בתקופה מסוימת ובתקופה אחרת לא וכדומה. הסגנון האישי של הכותב משקף את קולו, האישיות שלו הדרך שלו להתקרב לקהל הקוראים.

מהו סגנון הכתיבה שלכם והאם אתם באמת יודעים לכתוב?

אם אתם עורכי דין, למשל, ייתכן שכתבתם עשרות או מאות כתבי טענות מפורטים, ענייניים ומצוינים, אבל אם זה סגנון הכתיבה שבו אתם כותבים גם באתר שלכם ובדף הפייסבוק העסקי, לא בטוח שזו הדרך להרחיב את מעגל הלקוחות שלכם. חשוב שתתאימו את השפה, הסגנון והכתיבה לקהל היעד הרלוונטי.

הכוונה היא לא לכתוב בשגיאות כתיב (ממש לא!) ובסלנג 'נמוך', אלא לכתוב בשפה ברורה, נטולת פלפולים משפטיים סבוכים – כזו שתגיע לקהל הרחב, לאנשים שלא למדו משפטים ושלאו דווקא עוסקים בתחומים משיקים. כלומר – סגנון הכתיבה שלכם חשוב ותלוי בקהל היעד ובפלטפורמה. כתיבה בפייסבוק לא בהכרח דומה לכתיבת מאמר מקצועי או לכתיבת כתבי טענות.

לכתוב ולחשוב על הקורא

אריק ארתור בלייר המכונה בשם העט ג’ורג’ אורוול (כותב '1984') כתב במאמר העוסק בעקרונות כתיבה, העלה מספר קווים מנחים:
1. מה המסר שאני רוצה להעביר?
2. מהן המילים שיעבירו את המסר באופן הטוב ביותר?
3. האם אוכל להשתמש בדוגמא שיכולה להמחיש את המסר?
4. האם התוכן הוא בעל ערך לקורא?
5. האם ניתן לקצר את המסר?
6. האם יש תוכן מיותר שלא תורם להעברת המסר?

נניח שאתם בעלי מכון פילאטיס ומעוניינים למשוך לקוחות להתאמן אצלכם. סגנון הכתיבה שלכם בפייסבוק צריך להיות מותאם לקהל היעד- כלומר: אנשים שמתעניינים בפילאטיס, אנשים שמעוניינים לקבל טיפים על שיטת התרגול שאתם מציעים, אנשים שגרים בקרבת מקום וכד'. כוונו את הפוסטים שאתם כותבים אליהם. ספרו ופרטו על הנושאים שמעניינים אותם. אל תתפזרו לכיוונים אחרים. הסגנון שלכם צריך להיות קליל, רגוע, ברור ומדויק כאחד.

סגנון כתיבה באתר מול פייסבוק

אם אתם חשמלאים למשל, קרוב לוודאי שרכשתם ידע רב בתחומי החשמל, האלקטרוניקה, מדידות חשמל ועוד. אם אתם כותבים מאמר לאתר שלכם, חשוב שסגנון הכתיבה יהיה רציני, עמוק ואתם בהחלט יכולים להשתמש במונחים מקצועיים ולפרט אודותיהם. הקוראים יתרשמו מהבקיאות ומהמקצועיות שלכם ויקבלו ערך מוסף מההסברים שלכם.

אבל, אם אתם כותבים פוסטים בפייסבוק, שמטרתם למשוך קהל, אין צורך להיכנס לכל המונחים המקצועיים ולהרחיב. הפלטפורמה הזו לא תתאים. פוסט ארוך שיכלול הסברים ואזכורים רבים של המילים: אמפר, זרם ומתח חשמלי, עלול להרחיק את הגולשים בשל שעמום או חוסר הבנה. לכן, נסו לחשוב שאתם גולשים שלא מצויים בתחום, מחפשים חשמלאי באזור – והתאימו לכך את תוכן וסגנון הכתיבה.

האם לשכפל ולהעלות את הפוסט בכל הרשתות החברתיות?

מומלץ שלא, הקהלים שעוקבים אחרינו בפייסבוק, הם לא בהכרח הקהל שנמצא באינסטגרם או בלינקדאין. חשוב להתאים את סגנון הכתיבה גם כאן.

לכל רשת חברתית יש אופי משלה ואווירה משלה. לינקדאין למשל פונה לחברות ועסקים או לבעלי תפקידים בחברות. לכן סגנון הכתיבה הנדרש יהיה שונה העוקבים שלנו בפייסבוק.

האם אפשר לשנות סגנון?

חשוב שתכתבו בצורה שבה אתם מרגישים בנוח עם עצמכם. אל תשחררו לאוויר העולם פוסטים ומאמרים שנכתבים כמו המתחרה הזה או המתחרה ההוא. חשוב שתשארו נאמנים לעצמכם. עם זאת, אין זה דבר רע לקבל השראה מאתרים מתחרים/מקולגות ולנסות להבין את הצרכים של קהל היעד שלכם בכל פלטפורמה ופלטפורמה ולכוון לשם.

אתם לא חייבים להשתנות כזיקית ולכתוב בסגנון שרחוק מכם ושמעורר בכם תחושת אי נוחות, אבל כן חשוב שתבדקו היטב למי אתם פונים ובאיזו צורה אתם כותבים. ככלות הכל, המטרה שלכם היא להרחיב את מעגל הגולשים והאנשים שמתעניינים במוצר שלכם ולא להרחיק אותם מכם.

טיפ לסיום – בדיקת הנכסים הדיגיטליים שלכם

בדקו את הנכסים הדיגיטליים שלכם ואת הסגנון בו כתובים המאמרים, הפוסטים ושאר התכנים שלכם. שאלו את עצמכם האם הפוסטים מצליחים לייצר מעורבות? האם הם מצליחים לייצר עבורכם פניות?  אם אתם מרוצים, ומגיעים אליכם לקוחות שנחשפים לתכנים שלכם ונעזרים בהם – הכל בסדר.

אבל, אם אתם מרגישים ש'זה לא זה', ולא לגמרי מרוצים מהסגנון ומהעברת המסרים, אולי הגיע הזמן לחשב מסלול מחדש או לבצע כוונון, שיסייע לכם לדייק במידע שאתם רוצים להעביר ולהגיע לקהל יעד גדול יותר.

Picture of אורנית אבני-גורטלר
אורנית אבני-גורטלר

עורכת דין, עוסקת בניהול תוכן משפטי - כתיבה ועריכה לעורכי דין ולבעלי עסקים. חובבת מושבעת של השפה העברית .

ליצירת קשר עם אורנית לחצו כאן

מעוניינים להתייעץ ולשמוע על קידום ברשתות חברתיות? מלאו את הפרטים ואחזור אליכם!

דו"ח ניתוח לאתר שלי בחינם

בואו נדבר על קידום האתר

דילוג לתוכן