בניית פרופיל קישורים טבעי

חיזוק המותג והאתר במנועי חיפוש

מהם קישורים וכיצד צריך להיראות פרופיל קישורים טבעי של אתר והאם עדיין כיום יש להם השפעה על דירוג האתר בגוגל? על כל אלה אסביר.

תוכן עניינים

מהו קישור?

קישור (link באנגלית) הוא הפניה מתוך דף אינטרנט לדף אינטרנט אחר. ההפניה נעשית ע"י לחיצה על מילה או רצף מילים כמו גם על לחצנים, תמונות וכפתורים. המילה קישור היא קיצור להיפר-קישור. בדפי אינטרנט בד"כ קישור מודגש בצבע וכך ניתן לזהותו. כשלוחצים עליו מגיעים לדף אינטרנט אחר. זה יכול להיות דף אינטרנט באותו אתר או באתר אחר.

המילים המודגשות שעליהן לוחצים נקראות טקסט עוגן (anchor text). טקסט העוגן הוא טקסט המקשר בין אתר אחד לאתר שני, כאשר מאחורי הטקסט יש שורת קוד המקשרת לכתובת הדף (URL) באתר שנבחר.

כיצד נראה קישור בתוך טקטס

בתמונה: כך נראה קישור ואנקור טקסט. פרסום מאמר במקומון על הביטוי "קידום אתרים אורגני בגוגל" הטקסט המודגש נבחר להיפר-קישור שמקשר לעמוד שמקדם את הביטוי הנ"ל.

מדוע קישורים כל כך חשובים?

בעבר מרבית עבודת קידום אתרים הייתה ליצר קישורים וזה היה מספיק לדירוג האתר. אולם כיום מידת ההשפעה על הדירוג ירדה, אך עדיין יש לה משקל מכריע על קידום האתר.
זאת משום שהקישורים עדיין נתפסים ע"י מנועי החיפוש כהמלצה של אתר אחד על אתר אחר. בדיוק כמו במציאות ככל שמותג מקבל חוות דעת חיובית, המלצות מפה לאוזן כך גם אתרים. קישורים הם למעשה המלצות אשר מחזקות את המותג בעיני גוגל, אסביר מדוע.


למנועי החיפוש ובראשם גוגל יש פרמטרים רבים אליהם הם מתייחסים בדירוג העמודים בדף התוצאות כאשר מתבצע חיפוש. מנועי החיפוש רוצים להציג לגולש אתרים שנותנים מענה איכותי לשאילתה שביצעו, מהירים, בטוחים לשימוש, מכילים תוכן מקורי (ולא משוכפל), מספקים חווית משתמש טובה, ועוד.


כל הפרמטרים האלה נשלטים ע"י בעל האתר, כלומר בעל האתר יכול לשפר את מהירות האתר שלו, לדאוג לתוכן מקורי וכו'. לכן מנועי החיפוש מחפשים גורמים שיבדילו את האתר מאתרים אחרים באותה נישה ויצביעו על הסמכותיות שלו. אחד הגורמים שמעידים על סמכות של אתר היא איכות (מקורות) פרופיל הקישורים שלו. איכות זו נגזרת לא רק מכמות הקישורים הנכנסים לאתר, אלא גם מהסמכות והרלוונטיות של האתרים שקישרו אליהם.


למשל אם אתר ממשלתי מקשר לאתר של סליקה, הקישור הזה עשוי לשפר מאד את הסמכות של אתר הסליקה בעיניי גוגל. לעומת זאת אם טכנאי מזגנים מחולון יקשר לאותו אתר סליקה, הקישור הזה יתרום פחות לאיכות פרופיל הקישורים של האתר המקושר ואולי אף יפגע בדירוגו.

קצת היסטוריה איך זה התחיל

על מנת לקבוע מדד לאיכות הקישורים נבחרו מספר אתרי ליבה להם נקבע מדד איכות גבוה.
גוגל קראה לזה TrustRank “מדד סמכות”. אתרים אלו נבחרו כאתרים מהימנים.
המדד נגזר מהפרמטרים שצויינו מעלה כגון התוכן באתר, קישורים נכנסים, קישורים יוצאים, בטיחות הגולש ומיתוג. האתרים שמקבלים במדד זה ציון גבוה הם לרוב אתרים אוניברסיטאיים, בנקים, אתרי ממשל ורשויות ואתרי חדשות. אם קישור יוצא מאתר כזה הוא נחשב "איכותי" יותר ועוזר לדרג גבוה יותר את האתר שקושר אליו.


כאן מתחיל מעגל עם קרנות, נקרא לאתר טרסט A – אתר A הוציא קישור לאתר B – אתר B יהנה אתר מעוצמת קישור חזקה מאוד. כעת אתר B מוציא קישור לאתר C חלק מהכוח של אתר B עובר ל C ו אתר C נהנה מקישור חזק אך פחות משל B וכך למעשה נבדק הקשר בין האתרים המקשרים.


PageRank הוא האלגוריתם הקובע את מדד חשיבות דף האינטרנט. כאמור, זהו רק אחד מממאות גורמים בהם גוגל משתמשת על מנת לקבוע את סדר הצגת תוצאות החיפוש, אך הוא בין החשובים שבהם. קביעת מדד ה- PageRank מתבצע ע"י התייחסות לכל הקישורים המובילים לאותו דף (מתוך אותו אתר או מאתרים אחרים) וכן ע"י הערכת האיכות של כל קישור.

הדמיה כיצד קישורים מחברים בין אתרים

עוד מונח שכדאי להכיר

"הכוח" או העברת הסמכות נקראת link juice שזהו מונח סלנגי המשמש בעולם קידום האתרים, כדי להתייחס לערך הכוח המועבר מדף אינטרנט אחד למשנהו. כוח זה מועבר דרך קישורים. מנועי חיפוש רואים קישורים כהצבעות של אתרים אחרים שהדף בעל ערך ושווה לקדמו.

מה צריך לעשות כדי ליצור קישורים לאתר שלי?

בניית פרופיל קישורים יכולה להעשות באופן עצמאי או חלק מעבודת קידום אתרים אורגני בגוגל ע"י מקדם אתרים. ישנם מגוון אפשרויות ליצור קישורים, אך ישנן דרכים קלות יחסית ליצור קישור לאתר שלך כגון פרסום באתרי מאמרים, בלוגים חינמיים, אתרי שאלות ותשובות וכו'. אלא שאלו נחשבים בעיני גוגל לפחות איכותיים.

דרכים עיקריות ליצור קישור לאתר שלך וכך להתקדם בגוגל:

יצירת תוכן איכותי ששווה שיתוף – זו האופציה הטבעית ביותר ואולי גם הטובה ביותר אך גם המאתגרת ביותר. צרו תוכן איכותי שגולשים ירצו לשתף בין אם זה מאמר מושקע העונה על שאלות גולשים או מוצרים מעולים לרכישה. בעמודי התוכן או המוצר שלבו כפתורי שיתוף ופרסמו את התוכן ברשתות חברתיות לקהלים שלכם.

שיתופי פעולה עם בעלי אתרים אחרים – במסגרת הפעילות העסקית שלכם, ניתן לעלות מאמרים עם קישור באתרי קולגות או ספקים. קישורים מסוג זה מגיעים מתוך עולם ההתמחות שלכם והם מצוינים כיוון שהם מגיעים מתוך הנישה הרלוונטית.  

פרסום מאמרים בתשלום – פרסום כתבות באתרים מתוך עולמכם אשר מאפשרים פרסום מאמרים תמורת תשלום, או אתרי מותג כמו וואלה, מאקו ודומיהם.

החלפות קישורים – בדרך כלל כאשר עובדים מקדם אתרים אשר יש לו מאגר אתרי לקוח, יש אפשרות לבצע החלפה של קישורים מהאתר שלכם לאתר בתחום שלכם. אם עובדים לבד ולא עם מקדם, יש אפשרות למצוא בעלי אתרים בקבוצות ברשתות חברתיות.

אינדקסים – פרסום האתר באינדקסים בתחומכם או אינדקסים כללים של עסקים יעניק לכם קישור וגם חשיפה לקהל יעד רלוונטי. חשוב לבדוק את איכות האינדקס ועדיף משהו מוכר.

פרסום ברשתות חברתיות – מכיוון שגוגל סורק ומאנדקס את כל הרשת, שימוש ברשתות חברתיות לא רק יעניק לכם קישור אלא גם תנועה לאתר. אתרים כמו פינטרס, יוטיוב, לינקדאין וכל היתר הם קישורים טובים עם ערך תנועה.

שני סוגים עיקריים של קישורים – Follow  ו-Nofollow

שני סוגי הקישורים נראים אותו דבר לגולש, אולם בקוד שלהם יש הבדל.

קישורי Follow הם הקישורים שמעבירים link juice – כוח והם מסייעים למטרות קידום אתרים ע"י איתות למנוע החיפוש שהוא יכול לעשות בהם שימוש כדי לחשב את ערך דירוג הדף המקושר. כך הוא נעזר בהם על מנת לדרג את העמוד המקושר בדף התוצאות

כיצד נראה לינק מסוג FOLLOW

בתמונה: כך נראה בקוד קישור מסוג follow

קישורי Nofollow לכאורה אינם מעבירים כוח ולא נלקחים בחשבון ע"י מנועי החיפוש והם אינם תורמים למטרות קידום אתרים במנועי החיפוש ולכאורה אלו הם קישורים שבעל האתר שבו הם מוטמעים מבקשים ממנועי החיפוש לא לעשות בו שימוש לצורך חישוב ערך הדף המקושר.

הסיבות לכך עשויות להיות למשל שמקור הקישור בבאנר פירסומי או שהוא נמצא באיזור שמתאפשרת בו עריכה למבקרים באתר (כמו פרומים למשל). כך נמנע ממבקרים לעשות שימוש באתרים אחרים כדי לבצע מניפולציה על מנגנוני הדירוג של מנועי החיפוש.

באופן עקרוני קישורים שנקנו בתשלום או קישורי אפלייט, יש להטמיע בצורה של  Nofollow כיוון שלא מדובר בקישור טבעי.

כך נראה קישור בקוד

מהו קישור איכותי

כפי שכתבתי קודם, לא מספיק שיהיו קישורים לאתר, אלא שהקישורים צריכים להיות מאתרים בעלי סמכות ורלוונטיות גבוהה. קישור איכותי צריך להגיע מאתר בעולם התוכן של האתר המקושר. לדוגמא אם אתר של אוניברסיטה ידועה מקשר לאתר של חוקר מסוים הקישור עשוי לשפר את מדד הסמכות של האתר בעיני גוגל. אם הקישור יגיע מאתר שעוסק באופנה, הקישור יתרום פחות לאיכות פרופיל הקישורים של האתר המקושר.

בנוסף לכך, "סמכות" האתר המקשר היא גורם מכריע בקביעת איכות הקישור. עדיף קישור אחד מאתר סמכותי על פני עשרה קישורים באתרים עם דירוג נמוך. בנוסף גם רמת התעבורה באתר המקשר עשויה להעיד על רמת האמינות שלו בעיני מנועי החיפוש.

מהו פרופיל קישורים טבעי וכיצד הוא נראה?

פרופיל קישורים טבעי הוא פרופיל שמנועי החיפוש מזהים כאילו נוצר באופן טבעי ע"י משתמשים ברשת האינטרנט. כמובן שישנה פה סתירה פנימית בנסיון של מקדם אתרים ליצור פרופיל קישורים טבעי, כיוון שהוא עושה פעולות לא טבעיות בכך שהוא יוצר קישורים באופן מכוון כדי לקדם את האתר.

חשוב להבין איך לבנות פרופיל קישורים שיראה טבעי כי גוגל "מעניש" על קישורים שנראים חשודים ולא אותנטיים, שהתקבלו ממקורות לא מהימנים, בקצב גבוה יחסית לגודל האתר ולכמות התוכן שבו. כלומר, קישורים הם מרכיב שעשוי לא רק לקדם את האתר האתר במנוע החיפוש, אלא גם לפגוע בקידום אם גוגל מזהה שהם לא טבעיים.

כדי שהפרופיל ייראה טבעי לגוגל הוא צריך להיות מגוון ככל הניתן. פרופיל קישורים טבעי הוא פרופיל מגוון המכיל מספר סוגים של אנקורים ממספר סוגים של מקורות.

סוג הקישור
קישורים צריכים להתקבל ממקומות שונים באתרים המקשרים ולא רק, למשל, מגוף הטקסט בבלוג מסויים. הם יכולים להתקבל מתמונה המוטמעת באתר, מתפריט צידי או משני באתר ועוד.

גיוון אנקור טקסט:
בנוסף האנקורים צריכים להיות מגוונים. כלומר לא ייתכן שאנקור הטקסט בכל הקישורים לאתר של מקדם האתרים יהיה "קידום אתרים אורגני בגוגל", מהסיבה הפשוטה שלא כך אנשים כותבים קישורים. יש ליצור גיוון לטקסט העוגן באמצעות ביטויים משלימים ונרדפים, ולא להשתמש רק בביטוי האופטימלי ביותר לדף המקודם.

טבעי שאנשים ישתמשו בביטויים שונים כדי לקשר ולאו דווקא בביטוי המדוייק שאנו רוצים לקדם. הרבה מקדמי אתרים ממליצים שלא להשתמש כלל באנקורים שלא מכילים מילות מפתח כגון "למידע נוסף", "קרא עוד" וכו'. אלו ביטויים שאין ברצוננו לקדם באתר ולכן עשויים להראות כסוג של בזבוז. אך בפועל אנשים כן משתמשים בביטויים חסרי ערך מסוג זה, ורק אם יהיו לנו קישורים כאלה זה יראה טבעי.

שימוש בשם הברנד (מותג)
שימוש בשם המותג באנקור היא אחת הדרכים הנפוצות ובעלות השפעה חזקה על קידום האתר. בהמשלה לעולם ה-Offline  – ככל ששמו של אדם מוזכר בהקשר לתחום מסוים, כך הוא הופך ל"שם דבר" בתחום הזה.

שימוש בכתובת ישירה:
דרך נפוצה מאד נוספת היא קישור עם URL באנקור – קישורים מסוג זה << move-up.co.il>> הם הדרך הקלה ביותר בה אנשים יוצרים קישור – פשוט עושים העתק הדבק.

גיוון לדפים מקושרים:
חשוב שהקישורים יהיו לדפים פנימיים באתר ולא רק לעמוד הבית  – הרי זה לא טבעי שאין קישורים לדפים הפנימיים, כי זה אומר שאין תוכן באתר עליו אנשים כביכול המליצו. בנוסף יש קשר בין קידום עמודים פנימיים באתר לבין הקידום הכולל של האתר.

הדבר קשור קודם כל לסמכות – ככל שיהיו עמודים חזקים יותר באתר הוא הופך להיות חזק יותר. זה מסייע לגוגל גם להבין את את היררכיית התוכן בכל האתר ובכך להקנות חשיבות לכל עמוד בפני עצמו בעבור הביטוי המרכזי שהוא מקודם עליו.

קצב:
דבר נוסף שחשוב לשים לב אליו הוא קצב יצירת הקישורים. התדירות צריכה להשתנות ולהיות אקראית ולא שיטתית ולהראות טבעית. חשוב שהתדירות תהיה בהתאמה לכמות התוכן באתר. כדאי אפילו לייצר קישורים מסוג Nofollow שהם על פניו חסרי ערך קידומי, אך הם כן נסרקים ע"י גוגל ועצם קיומם מוסיף מימד של אמינות.  

לסיכום, כאשר בונים אסטרטגיית קידום לאתר, לא נוכל שלא להתייחס להשפעה ולתרומה שיש לבניית פרופיל קישורים בקידום האתר. נכון לומר שלא כמו בעבר, אך עדיין משקלם משמעותי ויכול להעניק יתרון על פני אתרים שלא מבצעים בניית קישורים. 

שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter

מעוניינים להתייעץ ולשמוע על בניית פרופיל קישורים וקידום האתר שלכם? מלאו את הפרטים ואחזור אליכם!

מאוהבת בקידום אתרים אורגני בגוגל, בעיקר בשל העובדה שזה עושה נפלאות לעסקים. מבחינתי כל פרויקט הוא ייחודי ואני בונה את תוכנית העבודה שלי לכל אתר אחרי מחקר יסודי של המתחרים בזירה (עוצמות וחולשות) ומחקר מילים (לא שיגרתי) מקיף לאיתור הזדמנויות שיקלעו למטרותיך. המטרה שלי היא לתרום לגדילה העסקית שלך דרך קידום אורגני ופעולות שיהפכו את האתר לבעל ערך אמיתי לגולש. מגיעה עם המון תשוקה ומסירות! ואמא לשני חברה' מהממים.