כיצד כתיבה מותאמת אישית לגולש תגדיל את ההמרות

תוכן עניינים

הקשר בין כתיבה שִוויונית להצלחה עסקית

במחקר, שנעשה בשנת 2019 ע"י חברת הייעוץ האסטרטגיה העולמית מקנזי בנושא הצלחות שיווקיות, נמצא שהתאמה אישית – "פרסונליזציה" היא גורם בעל השפעה חיובית על תהליכי שיווק והפקת המירב מהוצאות עסקיות שמשפיעות על שורת הרווח.

הממצא החשוב במחקר של 2019 היה שחברות חלוצות בתחום הפרסונליזציה הוכיחו שבאמצעות התאמות אישיות, הכנסות החברה גדלו בין 5-15 אחוז והייתה עליה של 10-30 אחוז ביעילות ההוצאה השיווקית.
אנו עדים למגמה הולכת וגדלה של התאמות ממשקים לפי משתמש ומגמה זו היא העתיד בשיווק. בעברית התאמה למשתמש לא תצלח ללא התאמה של הכתיבה. וזה הזמן לפרוט לך את המידע השיווקי הכללי לפרטים:

האם לפנות ליחיד או לרבים?

חשוב לזכור שברגע הצפייה בכל טקסט כתוב באינטרנט, הוא נמצא מול זוג עיניים יחיד ומאחוריהם מוח של אדם אחד בלבד. שלא כמו בשידור רדיו, טלוויזיה או ובינר שעשויים להיות מופנים לצופים ומאזינים רבים. לכן חובה בכתיבה לפנות אל היחיד ולא אל הרבים!

הנמענ/ת למסר צריכ/ה להרגיש שזו פנייה אישית בעיקר במייל הישיר (שבו כבר מזמן ניתן ליישם פרסונליזציה אם ידועים לך השמות הפרטיים של הנמענים ברשימת התפוצה), אבל אני ממליץ להשתדל לפנות ליחיד בכל מקום, גם בדפי נחיתה ואתרים וגם במודעה, בפוסט או בפרוספקט. רק שאז הקוראים אנונימיים בשבילך ומתעוררת השאלה (המאוד חשובה בשפה העברית): לאיזה מין לפנות?

שלושה מינים בשפה – לשון זכר, לשון נקבה ולשון דו-מינית

אם נניח שקהל היעד כולל את 2 המינים ואין כאן מוצר שמיועד רק לנשים או רק לגברים, הבעיה ברורה. העברית נחלקת מגדרית לעומת האנגלית שפונה אל You הלא-מוגדר. אני גבר ורגיל שהשפה העברית מעדיפה זכרים ואני לא רוצה שייפנו אליי כאל נקבה. לו הייתי אשה אולי הייתי נעלבת מפנייה אליי כאל זכר.

גם השימוש בלוכסן "/" כדי לפנות לשני המינים מאולץ ובדרך כלל "לא בא טוב בעין" ללקוחות. אבל יש לפחות חמש טכניקות המאפשרות פנייה דו-מינית וכתיבה שתשאיר את שני המינים מרוצים:

1.לפנות בלשון עבר. כל הפעלים בעבר מקבלים "ת" ובהיותה בלתי מנוקדת היא ניתנת לקריאה גם כזכר וגם כנקבה. למשל: רצית אוכל טעים? ניסית את המכשיר החדש? שמעת על…? קראת כבר את הספר שלי?

2. להשתמש בכף סופית (האות "ך"). בעברית הבלתי מנוקדת אפשר לקרוא מלה כמו שלך גם כזכר: שלךָ וגם כנקבה שלךְ. קל להשתמש באותה דרך גם במלים: אתך, אליך, עבורך, בשבילך, לך, כמוך, אצלך, ברשותך ועוד ועוד.

3.להשתמש בפעלים עם "ה" בסוף בלשון ההווה. מילים כמו רוצה, קונה, רואה, זוכה, מצפה, מחכה, עושה וכן הלאה ניתנות לקריאה גם כזכר וגם כנקבה. למשל רוצה גיטרה שנשמעת כמו אריק קלפטון?, מחכה לילד? בונה על בלוקים של…?

4.לנצל את שם הפעולה – בהיותו דו מיני וניטרלי – בביטויים שמזמינים לפעולה.
למשל: "הגיע הזמן לקנות את…", "כדאי להתקשר", "הכי טוב לבחור מעיל ב…", "מומלץ לקחת טיסה ישירה אל…", "איך לכתוב אל הצופה בטקסט שלך?" וכדומה.

5.לפנות בלשון "אנחנו" (בגוף ראשון רבים) שעוקפת את בעיית הזכר/נקבה. כך אנו גם יוצרים הזדהות ותחושה של "ביחד". למשל: "כך ניצור שמחה במפעל…", "איך נארגן מחדש את הבית?" וכדומה.

לא לוותר על הגהה של הטקסט

חשוב לקרוא עוד פעם את מה שכתבת רגע לפני הפרסום או לחיצה על ה-Send. כדאי במקרה הזה להגיה עם תשומת לב לקריאה כגבר וכאשה ולהשתמש בשיטות שהזכרתי כאן. כמו שיש לבדוק את ספרות הטלפון ואת איות כתובת המייל כי אחרת לא יגיעו אלייך הלקוחות, גם שגיאות שפה (אם הן לא מכוונות) וטעויות במין אליו פנית עושות רושם רע ולכן כדאי למזער את השיבושים.

תמונה של חן נירן - קופירייטר למקרים קשים (שיווקית) ויוצר תוכן
חן נירן - קופירייטר למקרים קשים (שיווקית) ויוצר תוכן

חן בעל ניסיון של 31 שנים. מאחוריו מאות ואלפי רעיונות וטקסטים, תסריטים, כתיבה לאתרים, דפי נחיתה, מודעות, פוסטים ומיילים.

ליצירת קשר עם חן ודוגמית מהספר "איך עושה קופירייטר" בקישור כאן

מעוניינים לקדם את האתר שלכם? מלאו את הפרטים ואחזור אליכם

בואו נדבר על קידום האתר

דילוג לתוכן