בכל שנה חדשה נשאלת השאלה בקרב קהילות מקדמי אתרים, איך מקדמים אתר בגוגל כחלק מבניית האסטרטגיה לקידום האתר לשנה הקרובה. ככל שהטכנולוגיה מתקדמת, המכונה של גוגל לומדת טוב להבין אתרים ומגישה תוצאות מדויקות יותר לגולש.
אפשר לומר שמעדכון לעדכון באלגוריתמים של גוגל מתבצעים חידודים שקשורים לחוויית גולש, כוונת גולש והתאמה למובייל. כלומר התוכן המוגש הוא סופר רלוונטי ובעל ערך לשאילתת גולש.
1. הגולש במרכז – כוונת גולש (user intent)
זו אינה בשורה טרייה, אם כי היא אכן במיקוד של גוגל בשנים האחרונות ומכיוון שכל הזמן יש שינויים ועדכונים חשוב לבדוק שהדפים שבחרנו לקדם נותנים מענה מלא לביטויים שעולים בשאילתות.
כאשר גולש מקיש שאילתה, גוגל מראה לנו מה "לדעתו" התשובה שהגולש מחפש למצוא. בין אם התוכן מוגש באמצעות תמונות, וידאו, מאמר עמוק או תמציתי, שאלות ותשובות וכו'
לכן חשוב להעשיר בתוכן מותאם לתוצאות עשירות (Featured Snippet) ולבצע אופטימיזציה של הדפים באמצעות ניתוח של עמוד התוצאות והתאמת הדפים המקודמים, על מנת שאלו יקבלו סיכוי טוב יותר להיות מוצגים בתוצאות החיפוש.
2. מדד E-A-T
מומחיות (Expertise)
המשמעות של מומחיות הוא אתר/ אדם המגיש ידע מעמיק בנושא מסוים
סמכות (Authority)
הסמכות עוסקת באתרים שגולשים כמקור בעל מוניטין גבוה לגבי המידע המסופק בו בתחום מסוים.
אמינות (Trustworthiness)
השקיפות באתר ודיוק התוכן. דוגמא בולטת היא אתרי מסחר, לדוגמא תשלום מאובטח, כפתור ביטול עסקה, מדיניות החזרות, טלפון נגיש לשירות לקוחות וכן הלאה.
המונח הזה נכנס לראשונה באזור 2014 במסמך ארוך בו גוגל מפרטים קווים לדירוג איכותי של אתרים במנוע החיפוש. הרעיון מאחור הוא להגיש תוצאות איכותיות ואמינות, כאשר התוכן שיש באתרים אלה מגיע ממקור מוסמך (האתר) ואמין הן ברמת הידע, המקצוע או המוצר. אשר אלו משמשים את מקדמי אתרים בגוגל כקווי יסוד באסטרטגיה איך לקדם את האתר בגוגל.
לדוגמא מאמר בנושא רפואי אשר הכותב אותו הוא רופא יקבל משקל גבוה יותר ממאמר שנכתב על ידי פלוני אחר שאינו רופא מוסמך.
גוגל למעשה קבעו מושג נוסף בהקשר הזה אתרי YMYL – Your Money Your Life
אתרים או דפי אתרים שעוסקים בנושאים שיכולים להשפיע על בריאות, כסף, בטיחות או אושר של אדם (גולש) ולמעשה באתרים אלה נדרשת רמה גבוהה של אמון מצד הגולשים (אתר בנק למשל).
אין ספק שמדד E- A -T ימשיך להיות פקטור בדירוג אתרים ואתרים שיציגו פחות עמידה במדדים ידחקו אחורה.
3. מדד חווית משתמש Core Web Vitals
נתונים בסיסיים על החוויה באינטרנט – כפי שמוגדר בסרץ' קונסול.
גוגל שמה דגש על חווית המשתמש ואם בשנים קודמות מרבית האופטימיזציה לאתרים בקרב מקדמי אתרים הייתה התאמה לגוגל, כעת ברור שהאופטימיזציה שמתאימה לגוגל היא למעשה האופטימיזציה לגולש ולחוויית משתמש.
מבלי להיכנס להסברים טכניים המדד הזה בוחן כמה דברים עיקריים:
- כמה מהר נטען התוכן העיקרי בעמוד
- איך הגולש מרגיש באינטראקציה עם הדף – מדד שבוחן את תגובת הגולש כאשר דפים לא מגיבים או מגיבים לאט לאינטראקציה עם הגולש
- יציבות חזותית: האם מתקיימים שינויים לא רצויים בפריסה החזותית בדף בעת הגלישה
דוגמא מתוך גוגל סרץ' קונוסול לניתוח המדדים
4. המובייל שולט
זה לא סוד שאנו בתוך מציאות שהמכשיר הנייד הפך להיות חלק מהותי בתקשורת שלנו. יותר ויותר אנשים מבצעים חיפושים במובייל וניתן לראות את הפילוח במכשיר הגלישה דרך גוגל אנליטיקס. במרבית האתרים כיום ניתן לראות שבין 70-80 אחוז מהגולשים גולשים דרך הנייד.
כאן ממש צריך להיכנס לראש של הגולש ולשאול, איך הגולש מחפש את התוכן במובייל, איך הוא מצפה לקבל אותו. אם עסק שוקל להקים אתר אלו שאלות שיש להשקיע בהם את הדעת. במידה ומדובר באתר קיים אז יש לבחון שינויים בהתאם.
לדוגמא באתרי סחר כאשר גולש נכנס לדף מוצר הוא יצפה לקבל את כפתור הרכישה נגיש וליד המוצר ללא גלילה כלפי מטה.
החשיבות שגוגל מעניקה למובייל באה לידי ביטוי באופן הסריקה של הבוטים שלה. כלומר אט אט אתרים נסרקים ומדורגים רק באמצעות המובייל בוט.
דוגמא מתוך גוגל אנליטקיס – פילוח לפי מכשירים: 76% גלישה מהמובייל, 22% מהדסקטופ, 2% טבלט
5. מקטעי תוכן – Google Passage
עדכון יחסית חדש באופן תצוגת תוצאות, בעמודים בעלי תוכן ארוך גוגל יציג את המקטע הרלוונטי בדף התוצאות ובכך יעזור לגולש למצוא תא התוכן הרלוונטי עבורו.
בעמודי תוכן יש משקל לאופן בו התוכן מוצג, החלוקה לכותרות, כותרות משנה, אורך הפסקאות, נוחות הקריאה וכן הלאה.
גוגל טוענים שאין צורך לבצע שינויים מיוחדים בתוכן, כיוון שהאלגוריתמים שלהם למד להבין את התוכן טוב יותר. אולם אם בכל זאת נרצה להתאים את התוכן בעמוד למקטעי התוכן. נצטרך לבחון האם תוכן העמוד מכיל בתוכו תתי נושאים שקשורים לתוכן הראשי, נבדוק את כותרות המשנה של פסקאות התוכן ונבצע התאמה.
6. קידום אתרים מקומי
גוגל לרוב מציגים תוצאות לפי מיקום, כלומר גולש שנמצא בחיפה ויעלה שאילתה "חנויות נעליים" בחיפה, יקבל תוצאה שונה מגולש שיעלה את אותה שאילתה בתל אביב.
בנוסף לכך המון פעמים שאילתות מקומיות עולות בתוצאה אפס, תוצאה אפס זו תוצאה שהמענה עליה מתקבל בגוף דף התוצאות בחלק העליון ביותר או סמוך לו.
חשוב לתגבר את הנוכחות הדיגיטלית של העסק, עם הקמת דף לעסק בגוגל, על ידי לקיחת בעלות על הנכס בגוגל לעסק שלי (google my business) הוספת פרטי יצירת קשר, שעות פתיחה, חיבור לאתר, העלאת פוסטים וניהול ביקורות.
7. התאמה לחיפוש קולי (voice search)
עם כניסתן של העוזרים/ות קוליים כמו סירי, אלקסה וכן הלאה, חל שיפור משמעותי בטכנולוגיה הקולית. כבר כיום ניתן לראות בעולם שנתח החיפוש הקולי עלה באופן משמעותי בשלוש שנים האחרונות וככל הנראה מדובר באחד הטרנדים העולים.
איך זה קשור לקידום אתרים ? יותר ביטויי "זנב ארוך" בעמודים שמקדמים – ביטויים שמורכבים משלוש מילים ומעלה. לכן ככל שנבצע אופטימיזציה לאופן בו גולשים שואלים שאלה בדיבור לעומת הכתיבה.
8. חיפוש סמנטי ושילוב ביטויים סמנטיים קשורים (LSI)
צריך לזכור שמי שעומד מאחורי הצגת תוצאות במנוע החיפוש הוא למעשה רובוט. בתחילת הדרך ההבנה של הרובוט הייתה מוגבלת והיכולת שלו לבצע הקשרים או להבין ביטויים מורכבים יותר הייתה מוגבלת. עדכוני האלגוריתמים של גוגל עשו דרך משמעותית בנושא הזה ולמעשה היום הרובוט של גוגל מצליח להבין יותר הקשרים בטקסט. כלומר בחיפוש סמנטי נעשה שימוש בקשרים בין המילים על מנת להציג תוצאות מדויקות יותר.
ככל שהתוכן שלנו יספק קשת רחבה של רעיונות קשורים (ורלוונטיים) לנושא נוכל לסייע לרובוט להבין טוב את מהות הדף.
למשל אם נבצע סקירה על צרפת, נציין את מקור השם, גודל האוכלוסייה, עיר הבירה וערים מרכזיות, טמפרטורה בערים, תמונות, מרכזי תיירות מפורסמים, גוגל לגמרי יקבל מושג מה מהות הדף.
לכן נכניס מילים המוגדרות תחת Latent semantic analysis – LSI שסייעו לגוגל להבין את התוכן ולהעריך את איכותו.
9. אופטימיזציה לסרטוני וידאו
ברחבי העולם יש כמיליארד משתמשים ביוטיוב, לכן אם יש לכם תוכן בסרטוני וידאו זה הזמן לבצע לו אופטימיזציה. חשוב לבחור שם ידידותי לערוץ, לספק תיאור שמשלב מצד אחד בין מילות מפתח, לתיאור במה עוסק הערוץ.
שם ערוץ היוטיוב ותיאורו: התיאור לא צריך להיות רק מלא במילות מפתח אלא לספק סקירה ידידותית למשתמש על מה הערוץ שלך.
חשוב לבחור מילות מפתח בקפידה ולשלב אותן בשם הסרטון. רעיונות למילות מפתח ניתן לקבל על ידי בחינה של השלמה אוטומטית במנוע החיפוש של יוטיוב וסרטונים מובילים בערוצי מתחרים.
10. אופטימיזציה לתמונות
אנו עדים לתופעה עולה בדף התוצאות, בעת הקשת שאילתות מגוונות לא מעט תוצאות מוגשות כתמונה. זה למעשה הדבר הראשון שרואים לפני שאר התוצאות. אנו למדים מכך שהחיפוש באמצעות תמונות במגמת עליה וככל הנראה השימושית של התמונות תעלה. לכן חשוב לבצע אופטימיזציה לתמונות.
כשיש אפשרות להשתמש בתמונות אותנטיות זה רצוי מתמונות ממאגר, התמונות צריכות להיות באיכות גבוהה, אך משקל יחסית נמוך (רצוי עד 100KB), מוצגות לרוחב, ומוגדרות עם מימדי תמונה.
יש לתת משקל לשם הקובץ, עדכון תגיות ALT מגוונות ומפת אתר ייעודית לתמונות.
מעוניינים לקדם את האתר שלכם? מלאו את הפרטים ואחזור אליכם
אני בעלת ניסיון רב במגוון סוגים של אתרים (מסחר ותוכן) ובמערכות ניהול ואני מביאה איתי הסתכלות כוללת על כל היבטי הקידום. יש לי תחושת סיפוק מיוחדת כשאני רואה עסקים גדלים ומפתחים באמצעות קידום אתרים אורגני. מבחינתי כל פרויקט הוא ייחודי ואני בונה את תוכנית העבודה שלי לכל אתר אחרי מחקר יסודי של המתחרים בזירה (עוצמות וחולשות) ומחקר מילים (לא שיגרתי) מקיף לאיתור הזדמנויות שיקלעו למטרותיך. המטרה שלי היא לתרום לגדילה העסקית שלך דרך קידום אורגני ופעולות שיהפכו את האתר לבעל ערך אמיתי לגולש. מגיעה עם המון תשוקה ומסירות! ואמא לשני חברה' מהממים.