אתם משקיעים לא מעט בשיווק האתר באמצעות קידום אורגני או קידום ממומן, אך שיעור הנטישה בעמודים שחשובים לכם לקידום גבוה. שיפור התוכן בעמוד להתאמת כוונת הגולש, איכות התוכן וחווית הגלישה ישפרו את אחוז הנטישה ואף את אחוז ההמרות.
במאמר אסקור דרכים פרקטיות כיצד נתן לבצע זאת, אך לפני זה אעניק הסבר מהו שיעור נטישה/עזיבה
מהו bounce rate
שיעור נטישה – באנגלית נקרא Bounce rate הינו מדד שבוחן כניסה לאתר של גולש שלא מייצר פעולה נוספת עם העמוד או אתר ויוצא.
שיעור הנטישה גבוה עשוי להראות מבהיל בדוחות גוגל אנליטיקס ואולי שמעתם שזה רע לקידום האתר. במציאות כמו במציאות אין שחור או לבן ומדד גבוה בעמודים מסוימים אינו בהכרח דבר רע.
לצורך הדוגמא, גולש שהקיש שאילתה "מהו שיעור נטישה? " והגיע לעמוד המגדיר בכמה שורות מהו שיעור נטישה, קיבל מענה ויצא. בהתאם לזה שיעור נטישה גבוה בעמוד זה הינו מצב תקין.
האם שיעור נטישה משפיע על קידום האתר?
באופן עקרוני גוגל טוענים ששיעור נטישה איננו חלק מהמדדים לקידום אתר. אולם אם נחשוב על זה קצת יותר לעומק נבין שיש השפעה משתי סיבות עיקריות:
- גוגל בוחנת איכות דף ומדרגת את איכותו. ייתכן ודף שאינו איכותי שיעור הנטישה שלו יהיו גבוה.
- גוגל בוחנת "מעורבות גולשים" לכן אם הגולשים שלנו לא מבצעים אינטראקציה עם התכנים באתר מנוע החיפוש לומד שאין לנו תוכן בעל ערך לגולש וזה סיגנל שלילי
למאמר בנושא כיצד גוגל בוחנת ומדרגת איכות דף לחצו כאן
מתוך גוגל אנליטיקס, דוחות תנועה עמודת שיעור נטישה – bounce rate
איך לשפר אינטראקציה של גולשים עם האתר ולהפחית את שיעור העזיבה?
לבחור את המילים המתאימות
אחד הפרמטרים החשובים ליצירת מעורבות גולשים והפחתת שיעור הנטישה, הוא לחפש את הביטוי המתאים ביותר עבור השירות או המוצר שהדף באתר מיועד לקדם. כלומר כאשר גולש מחפש מוצר או שירות מסוים והוא נכנס לאתר אך השירות או המוצרים לא ענו על כוונותיו, הסיכוי לנטישת העמוד העולה. מחקר מילים הוא שלב ראשוני בכל תהליך קידום אורגני לאתר אשר בסופו תבוצע אופטימיזציה לאתר.
בחירת ביטויים ותהליך של מחקר מילים בטרם מתחילים לקדם אתר הוא קריטי. בהתאמה למחקר כותרת הטייטל שנבחר היא זו שתופיע בדף התוצאות ואם היא איננה תואמת את תוכן הדף זו תקלה ראשונה שיש לטפל בה.
לפני שבחורים ביטויים לקידום חשוב לסווג את הביטויים בהתאם לכוונת החיפוש של המשתמש
יש 4 סוגי כוונות חיפוש:
- מידע – ביטויים שדרכם גולש מחפש מידע ספציפי. לדוגמא, "איך לשפר את אחוז הנטישה"
- ניווט – ביטויים לפי שם מותג, או דף ייעודי באתר. לדוגמא, "פייסבוק"
- מסחרי – ביטויים שגולשים מקלידים כחלק ממסע החיפוש שלהם כהכנה לרכישה בעתיד או רכישה תוך כדי מסע החיפוש. לדוגמא, חוות דעת בנושא X, השוואת מחירים
- רכישה – ביטויים כוונתם פעולת רכישה בזה הרגע. לדוגמא "חולצות לנשים אונליין"
אנו מעוניינים לשפר דף נחיתה המכיל תוכן "אינפורמטיבי" שמסביר "בניית אקווריום לפח מידה" וננסה לקדם את הביטוי "אקווריום גדול" שהוא ביטוי "רכישה", סביר להניח שגולש שמחפש מידע עבור בניית אקווריום לא ימצא את המענה.
איך מבינים שאין התאמה?
הולכים לגוגל, מקישים את הביטוי ובוחנים את סוג התוצאות שעולות. נכנסים לכל תוצאה ובודקים את סוג התוכן בעמוד. מחקר המילים נבון יוודא שאנחנו והגולש מסונכרנים על אותה כוונה.
מחקר מתחרים:
אחרי שבדקנו שהביטוי של העמוד עונה לגולש על הכוונה, יש לבצע עבור הביטוי מחקר מתחרים. פעולת המחקר נעשית על ידי הקלדת הביטוי במנוע החיפוש וכניסה פיזית לעשר התוצאות בדף הראשון. בכל אתר שעולה עבור הביטוי, יש להכין רשימה: סוג העמוד, מרכבי התוכן והמדיה, סדר התוכן, אורכו ואיכותו.
מטרת המחקר לענות על שתי שאלות עיקריות:
- מה חסר בעמוד שלנו וקיים אצל המתחרה?
- מה ניתן להוסיף באתר שלי שאין אצל המתחרה?
הפערים יכולים להיות לדוגמא:
- סוג העמוד (עמוד מוצר/קטגוריה/ מאמר)
- איכות התוכן (אינפורמטיבי, השוואתי, עמוק/דל)
- תוכן נגיש לקריאה
- שימוש בתמונות וסרטונים (אותנטיים/מאגרי תמונות/ סרטונים מיוטיוב של אחרים או המותג)
ערכו טבלת השוואה, מצאו פערים והכינו רשימה של אלמנטים או שיפורים שיש לבצע.
העשרת התוכן בעמוד:
לכל אחד מאתנו הרגלי צריכת תוכן שונים, גולשים מסוימים יעדיפו מאמר ארוך ומעמיק עם נתונים, וגולשים אחרים יעדיפו סרטון וידאו ואחרים זקוקים לתמונות. ככל הדף יהיה עשיר בתוכן הוא יוכל לתת מענה למגוון צרכים של גולשים שונים.
ניקח לדוגמא עמוד מתכון בבלוג, אפשר לרשום רק את המתכון ואפשר להעניק חוויה עשירה:
- המוצרים למתכון יעלו בדמות אייקונים או תמונות
- שלבי ההכנה של המתכון יוצגו באמצעות אינפוגרפיקה
- של שלבי המתכון יוצגו עם תמונות מקוריות.
- ישולב סרטון הכנה
- סיפור מאחורי התבשיל, למשל מקור התבשיל או דרך הגילוי, ההנאה שהוא יגרום וכן הלאה
ערכו טבלת השוואה, מצאו פערים והכינו רשימה של אלמנטים או שיפורים שיש לבצע.
דוגמאות לאינפוגרפיקות מתוך אתר קאנבה הגרסה חינמית
שיפור נוחות הקריאה ומבנה העמוד
בהנחה ומדובר בעמוד תוכן, בלוקים ארוכים של טקסט לא עושים חשק לקרוא, מעייפים את העין וגורמים לחוסר ריכוז. מבנה התוכן אחראי ללא מקרים בהם גולשים "בורחים".
לכן למבנה העמוד וחלוקת פסקאות יש משמעות קריטית.
- יש לחלק את התוכן לכותרות וכותרות משנה כאשר לכותרות תפקיד במבנה העמוד וחלוקת התוכן
- ניצור כותרות מעניינות שיעברו את נושא באופן מעניין ונבדל אותן באמצעות צבע וגודל פונט אחר משאר הטקסט.
- פסקאות התוכן יהיו קצרות יחסית כ 4-6 שורות, כאשר בין פסקה לפסקה תהיה שבירת שורה
- גיוון התוכן באמצעות רשימות ממסופרות או בולטים בהקשר נכון לטקסט. אלו אף עשויים לספק לכם תוצאה עשירה במנוע החיפוש.
- גיוון התוכן באמצעות מדיה כמו תמונות, וידאו, אייקונים
- צרו תוכן עניינים שיוצג בתחילת המאמר
- שימוש בפונט קריא וגודל נוח לקריאה בתצוגת מובייל ודסטופ
בתמונה הנ"ל לקחתי את פסקת ההתחלה במאמר, בפונט אחר וללא מבנה תוכן. כך נראה קטע תוכן לא קריא, עמוס ולא ידידותי לקורא
עוד ערך לגולש
גולש שנכנס לאתר שלך בשביל נושא מסוים סביר להניח מעוניין ללמוד עליו עוד. העניקו לו מידע מועיל ומעשיר ותרחיבו את מעגלי התוכן בנושא. לכן הציעו קישורים לדפים אחרים באתר סביב הנושא. את הקישורים הקשורים אנו נשלב באופן טבעי ובהקשר לתוכן. או כהצעה להרחבת המידע הפניה למאמר אחר באתר המסביר על נושא ספציפי בהקשר.
כפתורי הנעה לפעולה לא גנריים
תפקידם של כפתורי הנעה לפעולה היא לומר לגולשים מה לעשות, כמו "קבל הצעת מחיר", "הירשם" "להורדת המדריך" "לקניה" וכן הלאה. אך בכדי לשפר את הרלוונטיות של הכפתור ולעודד מעורבות, במקום להגיד לגולש מה לעשות, תציעו להם את הערך מאוחרי הפעולה.
במקומות בהם אפשר לשלב את מילת המפתח בכפתור, עשו זאת ובמקומות שפחות תסבירו לגולש מה יוצא לו מזה.
דוגמאות:
- במקום "קבל הצעת מחיר" – כתבו "שלחו הצעת מחיר לעיצוב גינה"
- במקום "הירשם" – כתבו "אני רוצה לשמוע מבצעים לפני כולם"
- במקום "להורדת המדריך" – כתבו "מדריך קידום אתרים בדרך אליך"
עוד מספר טיפים בנושא כפתורי הנעה לפעולה
- בדקו שבכל דף באתר יהיה כפתור הנעה לפעולה
- בחרו צבע שונה מבצע התוכן בעמוד
- רצוי שבכל עמוד באתר יהיו כשני כפתורי הנעה לפעולה כאשר יש הקשר וסיבה הגיונית לשלבם.
- בכל בעמוד בו יש יותר מכפתור הנעה אחד, חשוב לשמור על אחידות המסר על מנת למנוע בלבול במסר.
שיפור מהירות דפי האתר:
אולי הסעיף המאתגר ביותר ובאותה נשימה אחד החשובים. כבר בשנת 2017 גוגל פרסמו שהסיכוי שאחוז הנטישה יגדל ב 32%, קורה כאשר זמן טעינה בעמוד עולה משניה לשלוש.
עוד כמה נתונים מעניינים במחקר שבוצע על ידי unbounce – התקבלו הנתונים הבאים:
37% אחוז מהבקרים ינטשו את העמוד כאשר זמן הטעינה מלא שלו ייקח כ 5 שניות.
70% מהנשאלים טענו שמהירות הגלישה באתר משפיעה על שיקול הרכישה באתר.
7% ירידה בהמרות כתוצאה מכל עיכוב של שניה.
ואם טרם השתכנעתם עד כה, ביולי האחרון 2021 גוגל הריצו שתי פעימות של עדכוני ליבה רשמיים בנושא "מדדי חוויית משתמש בסיסיים", במילים פשוטות ממדדים שבוחנים את מהירות הטעינה המלאה של דפי האתר. כך שהנושא לגמרי על סדר היום.
שיפור מהירות יכול להתבצע באמצעות מתכנת ומקדם אתרים המעניק הנחיות, תוספים שניתן להוסיף לוורדפרס ויש גם קורסים עצמאים שניתן ללמוד לבד, אולם באתרים מורכבים (מרובי, רכיבים, פרסומות, פופ אפים וכן הלאה) פחות מומלץ.
קידום אתרים מסייע בשיפור שיעור הנטישה. רוצים לשמוע עוד? מלאו את הפרטים ואחזור אליכם
נטלי ביטון | סטודיו Move-up
מאוהבת בקידום אתרים אורגני בגוגל, בעיקר בשל העובדה שזה עושה נפלאות לעסקים. מבחינתי כל פרויקט הוא ייחודי ואני בונה את תוכנית העבודה שלי לכל אתר אחרי מחקר יסודי של המתחרים בזירה (עוצמות וחולשות) ומחקר מילים (לא שיגרתי) מקיף לאיתור הזדמנויות שיקלעו למטרותיך. המטרה שלי היא לתרום לגדילה העסקית שלך דרך קידום אורגני ופעולות שיהפכו את האתר לבעל ערך אמיתי לגולש. מגיעה עם המון תשוקה ומסירות! ואמא לשני חברה' מהממים.