מה זה קידום אורגני

מה זה קידום אורגני

תוכן עניינים

אמ;לק – קידום אורגני (SEO – Search Engine Optimization) הינו אוסף של פעולות שנעשות לאורך זמן בדפי האתר, על מנת להתאים אותם לאופן בו גולשים מחפשים ומנועי חיפוש מדרגים. פעולות אלה נקראות אופטימיזציה לאתר. 

תפקידו של מקדם האתרים הוא לבצע פעולות אופטימיזציה אשר יגרמו לחשיפה של דפי האתר ושיפור דירוגים עבור מילות מפתח חזקות לעסק. ככל שתוכנית הקידום תהיה מדויקת ונכונה. האתר ייהפך לאוטוריטה בתחומו, המיקומים ישתפרו ובהתאם כמות הפניות וההמרות הרלוונטיות.

קצת יותר בהרחבה:
כיום יותר ויותר עסקים פיזיים מבינים שעל מנת להגדיל את החשיפה שלהם ולהגיע ללקוחות חדשים הם יזדקקו לאתר אינטרנט. באמצעות אתר אינטרנט, לעסק יש הזדמנות להגיע ללקוחות שללא נוכחות של העסק במנוע החיפוש,  אין סיכוי שהם היו יכולים להגיע. הבעיה הראשונה איתה מתמודד כל אתר שאיננו מותג ארצי או עולמי, היא שכאשר אתר חדש עולה לאוויר הוא ממוקם בדרך כלל אי שם רחוק בתוצאות החיפוש והאתר לא מקבל חשיפות וכניסות.

אפשר להסתכל על אתר חדש כמו "בחור חדש בשכונה", אף אחד לא מכיר אותו, לא ידוע אם הוא אמין, לא ידוע אם אפשר לסמוך עליו ואם נעים לשוחח איתו. כך בגדול גוגל רואה אתרים חדשים ולכל אחת מהשאלות הנ"ל יש פרמטרים שהוא בוחן על מנת לקבוע את דירוג האתר. כך גם אם מדובר באתר קיים שגוגל כבר מכיר אך מבנה האתר ותוכנו לא מדברים עם גוגל בשפה שהוא "מבין", הוא פחות מתייחס אליו. רגע לפני שנמשיך לענות על השאלה מה קידום אורגני חשוב להבין למה הוא בכלל חשוב. 

למה חשוב לקדם אורגנית את האתר

דף התוצאות מחולק לתוצאות ממומנות (פרסומות בתשלום), ותוצאות אורגניות – תוצאות ללא תשלום. כאשר היתרון של התוצאה האורגנית היא בכך שאנו מבינים שהיא מוגשת לנו, כיוון שמנוע החיפוש העריך אותה כרלוונטיות ביותר לחיפוש. בעוד שמודעה ברור לנו שהיא נקנתה בכסף. 

תוצאה ממומנת לעומת תוצאה אורגנית

סיבה נוספת שהיא שתוצאה אורגנית נחשבת לאיכותית יותר. זאת מכיוון שככל שדפי האתר עוברים תהליכי אופטימיזציה – קידום אורגני, מתבצע דיוק של תוכן האתר לשאלת החיפוש. המטרה העיקרית של מנוע החיפוש היא להבין למה הגולש מתכוון שהוא מקליד ביטוי מסויים ולהגיש את התוצאה הרלוונטיות והטובה ביותר. המטרה העיקרית של המקדם היא להפוך את דפי האתר רלוונטיים עבור חיפושים שנכונים לעסק שלך.

לדוגמה: נניח שהאתר שלך מציע שירות עיצוב גינות. כלומר המטרה שלך היא סגירת עסקאות להקמה ועיצוב גינה. אך דף השירות שלך מדורג על טיפים ורעיונות לעיצוב גינות. הסיכוי לקבלת פניה הוא נמוך. גולש שנמצא בשלב של רעיונות, עוד לא מחפש לסגור עסקה. לכן דף שמציע שירות לא יתאים לשלב שבו הוא נמצא. 

על מנת ליהנות מחשיפה וכניסות לאתר חשוב שהדפי האתר השונים יהיו ממוקמים גבוה ככל שניתן בדף התוצאות. בשנים האחרונות אנו רואים שגוגל מקצה שטח פרסומי נרחב ללקוחות משלמים. בדוגמה למעלה יש מודעת קרוסלת מוצרים ועוד שתי מודעות. בתחומים תחרותיים רצוי אף לשלב בין שתי שיטות הקידום. אורגני ומוממן יחד.

למרות התחרות המאתגרת ולמרות שמודעות עשויות לפגוע בכניסות האורגניות (לא הכל פשוט וורוד). הפניות שמגיעות מהאורגני עדיין נחשבות לבעלות אחוז סגירה גבוה יותר. כאמור תנועה איכותית וזה אחד היתרונות החזקים של הקידום האורגני. 

יתרון נוסף ומשמעותי נעוץ בנושא התקציב. ככל שיש יותר קטגוריות באתר וכתוצאה מזה יותר ביטויים שיכולים להיות רלוונטיים, קמפיין המודעות יגרור הוצאה לא מבוטלת. שכן כל קבוצת מודעות (קבוצת מילים בתחום מסוים) תצטרך תקציב נפרד.

כיצד עובד קידום אתרים?

קידום אתרים אורגני בגוגל הוא תהליך שבו האתר עובר "אופטימיזציה לאתרים במנועי חיפוש"  Search Engine Optimization או בקצרה SEO תהליך האופטימיזציה מתרחש בשלושה מישורים שכל אחד נחלק לעשרות ואף מאות פרמטרים שנגזרים מאיך שמנוע החיפוש בוחן את האתר וכיצד מחליט להציג את עמודי האתר בתוצאות החיפוש.
 

לכל מנוע חיפוש ברשת יש רובוטים "בוטים" (מכונים גם "עכבישים") אשר זוחלים (סורקים) דפים ברשת דרך קישורים. דפים בעלי ערך לגולש על פי הקריטריונים של מנוע החיפוש יכנסו לספרייה. הספרייה היא אינדקס ענק של דפים. כאשר גולש שולח בקשת שאלה למנוע החיפוש, מנוע החיפוש שולף מתוך הספרייה את הדפים הרלוונטיים ביותר לשאלה, בין 8-10 לתוצאות יוגשו בדף התוצאות הראשון. באינדקס של מנוע החיפוש מתבצע ניתח של הדפים לצורך קביעת דירוג. במסגרת הניתוח ישנה התחשבות בכ 200 פרמטרים של דירוג אתרים. לאחר עיבוד הנתונים הבוט מחליט איזה דף יופיע באיזה מיקום.

תמונה להמחשה עכבישים סורקים את הרשת

בתמונה, המחשה עכבישים סורקים דפים במנועי חיפוש

מהם הקריטריונים בהם נבדק כל דף באתר, המשפיעים על דירוגו:

אם ניקח את האנלוגיה של "הבחור החדש" ונמיר אותה למונחים בקידום אתרים נקבל רשימה ארוכה של פרמטרים בהם גוגל בוחן אתר. הנה כמה מהם:

  • ותק של אתר (עניין של זמן, אך זה פרמטר)
  • אבטחת האתר (אתר מאובטח בתעודת SSL בפרוטוקול https)
  • תקנון אתר
  • מדיניות פרטיות
  • באתרי סחר למשל יש חובה להוסיף מדיניות הזמנות וביטולים, פרטי קשר וכו')
  • האם האתר מקבל הפניות (קישורים) מאתרים אחרים 
  • תוכן איכותי ומקורי ועדכני ותחביר נכון.
  • חלוקה היררכית של מבנה האתר וחוויות משתמש
  • מהירות טעינת אתר
  • נוחות השימוש בנייד
  • תוכן בעל ערך
מדדים לדירוג אתר מאת search enigine land

בתמונה למעלה, טבלת מדדים ודירוגים מתוך search engine land  למיפוי פעולות מועילות ומזיקות לקידום האתר.

כפי שציינתי קודם, זהו רק חלק קטן מרשימה ארוכה של פרמטרים שגוגל בוחן אתרים לפני שהוא מגיש תוצאות לשאילתה מסוימת. למעשה האלגוריתם של גוגל משקלל את כל הפרמטרים הללו ואז מציג את התוצאות.

ככלל השאיפה של גוגל היא לקלוע לכוונת הגולש (עליה תכף נרחיב)  ככל שגוגל מתעדכן ומבצע עדכוני אלגוריתמים אנו מבחינים שאיכות ההבנה של הרובוט גדלה והתוצאות סופר ממוקדות לשאילתה. דוגמה פשוטה: אם גולש מחפש "שעון קיר" גוגל יציג תוצאות מאתרים שיש בהם עמודי מוצר של שעונים ולא שעוני יד למשל.

כוונת משתמש וקידום אתרים

אחת המשימות הראשונות של מקדם אתרים היא ביצוע מחקר מילות מפתח בהתאם ליעדים העסקים של בעל האתר. לפני שבוחרים אילו ביטויים יקדמו את האתר, מקדם אתרים מקצועי בוחן מהי כוונת הגולש – מה למעשה הגולש מצפה לקבל כאשר הוא מקיש את הביטוי/שאילתה שלו. ככל שעמוד מקודם יענה על כוונת הגולש, יש לו את אחד התנאים הבסיסים שיאפשרו המשך עבודת קידום אתרים.

כעת נעבור על כמה עקרונות מסורתיים וכמה חדשים שעונים על השאלה "מה זה קידום אתרים אורגני – seo" 

אופטימיזצית תוכן on -site

אופטימיזצית תוכן היא אוסף פעולות המתרחשות בתוך האתר וזה תהליך שמתחיל רק לאחר מחקר מילים, מחקר מתחרים וכוונת משתמש (user intent) לאחר שהושגה הבנה מה הביטוי שרוצים לקדם, כיצד נראים המתחרים על הביטוי בדף התוצאות הראשון, ניתן יהיה לגבש כיצד יראה העמוד, מה התוכן ואורך התוכן שיהיה בו, מבנה התוכן ונוחות הקריאה, אם יהיו סרטונים או תמונות וכן הלאה. 

אך כיום לא די בחקר מילות ושילובן בדפים לקידום, מנועי החיפוש מתעדכנים ללא הרף וניכר שיצירת הקשרי תוכן, מה שמכונה "ישויות" הקשורות לעולם התוכן של האתר שלנו ונושאי תוכן שלו עוזרות למנוע החיפוש להבין טוב יותר את מהות האתר וכן את בקשת החיפוש שעם הזמו הופכות להיות מדויקות יותר). לכן כאשר ניגשים למלאכת הקידום אנו רוצים ליצור עולם של הקשרי תוכן.

תגיות מטא

אופטימיזציה לתגיות מטא וכותרות משנה בדף הן למעשה אזורי מידע שמסייעות לגוגל להבין את מהות התוכן.

  • תגית מטא טייטל – TITLE והיא הכותרת אשר מעבירה את נושא הדף והיא מופיעה בלשונית בעת פתיחת הדפדפן והיא זו המוצגת בדרך כלל בדף התוצאות.
  • תגית תיאור (description) תגית המתארת את תוכן הדף בקצרה. 
  • כותרת ראשית בעמוד – H1 ותפקידה גם לסייע על תוכן העמוד.
  • כותרת המשנה בעמוד מכונות H2-H6 ותפקידן בעיקר להציג היררכיה לתוכן וסדר כותרות של תתי הנושאים.
  • אתרים בהם מוצגות תמונות יעניקו לתמונה שם המתאר את תוכן התמונה ובכך גוגל יוכל להבין את תוכנה. תגית זו נקראת ALT. 

אופטימיזצית קישורים  offsite

קישורים חיצונים הם לינקים שנמצאים בתוך כתבות או מאמרים שמפורסמים באתרים אחרים ומפנים לאתר המקודם. הצבעת האמון שהאתר זוכה לה מאתרים אחרים מהווה סיגנל לגוגל והם בהחלט מסייעים ןמשפיעים על קידום האתר.

תפקיד המקדם הוא למעשה לבנות פרופיל קישורים בהסתמך על התחום בו האתר נמצא, מצב וסוג הקישורים שיש למתחרים.

כמובן שיש להשיג קישורים מאתרים שרלוונטיים לתחום האתר, האתר המפנה בעצמו צריך להיות אתר איכותי.  

בניית פרופיל קישורים הן למעשה פעולות המתרחשות מחוץ לאתר. גם כאן חל שינוי דרמטי במשקל שיש לקישורים על קידום האתר. בעבר היה די בקישורים חיצוניים כדי לקדם אתר. כיום ניתן לראות אתרים בתחומים בעלי תחרות בינונית+ מדורגים כמעט ללא קישורים. בניית קישורים שתעשה ללא הבנה מעמיקה מהו קישור שעשוי להיות בעל השפעה עשויה לעלות לא מעט כסף ולגזול משאבי זמן. 

אופטימיזצית טכנית

מבנה האתר ובריאות האתר הן חשוב מקידום האתר. חלק מהפרמטרים קשורים לחוויית משתמש לדוגמה, כמה מהר דף האתר נטען, כמה מהר מתבצע מעבר בין דף אחד לאחר. האם יש פרסומות רבות שמפריעות לאיכות הגלישה? האם יש פופ אפים שמציקים? כל אלו עונים על השאלה מה זה קידום אורגני.. כמו כן באמצעות מבנה אתר נכון אנו נדע "לפסל" למנוע החיפוש מיהם דפי האתר החשובים לקידום וכאשר נדאג לשמור על אתר בריא נבטיח שמנוע החיפוש יפנק אותנו בתקציב סריקה מספק כדי לגלות את התכנים שלנו. 

להלן כמה מדדים ברמה הטכנית הנוגעים למה זה קידום אורגני

  • מהירות האתר
  • התאמה למובייל ונוחות שימוש: האם האתר שלנו נח לגלישה במובייל והדפים בו מותאמים לגודל המסכים השונים. 
  • קישורים שבורים (דפים שמציגים קוד שגיאה -דף ללא תוכן, נוצרים כתוצאה ממחיקה של דפים באתר).
  • מבנה האתר: התפריט העליון ופפוטר האתר, וכיצד מתוכננים הקישורים הפנימיים באתר כל שמצד אחד יעניקו לגולש ערך מוסף (לקרוא למשל עוד תוכן רלוונטי בנושא ומצד שני יתרמו למבנה האתר).
  • כתובות שעברו שינוי ומבצעות הפניה (מכתובת לכתובת מבזבזות לנו את תקציב הסריקה). 
  • אתר בתקן פרוטוקול HTTPS
  • מבנה כתובת URL
  • שימוש בסכמות – נתונים מובנים

 

וזו רק טעימה כי הרשימה ארוכה. למעשה משנה לשנה קידום אתרים הופך למורכב יותר מבחינת הפרמטרים שיש להתייחס אליהם.

מתי כדאי להתחיל לקדם אורגנית את האתר?

המצב האידיאלי הוא להתחיל את הקידום לפני שהאתר הוקם, על ידי ליווי של מקדם אתרים. אולם במציאות היומיומית אנשים נוטים להקים אתר ואז לקדם אותו. אתר פעיל ניתן לקדם בכל שלב, אם כי מצבו הנוכחי ישפיע על קצב הקידום. לנוחיותכם כתבתי מאמר שעוסק בדיוק בשאלה "מתי כדאי להתחיל קידום אורגני לאתר" 

כל הפעולות האלו יחד, עונות על השאלה מה זה קידום אתרים אורגני. ככל שבעלי אתרים יקפידו באופן שוטף על קידום אתרים הם ייהנו מגידול בכניסות האורגנית, ייהנו מגידול בהמרות ומכאן בהכנסה. 

מעוניינים לקדם את האתר שלכם? מלאו את הפרטים ואחזור אליכם

סרטון העשרה קצר ומעניין איך מנועי החיפוש עובדים

מאוהבת בקידום אתרים אורגני בגוגל, בעיקר בשל העובדה שזה עושה נפלאות לעסקים. מבחינתי כל פרויקט הוא ייחודי ואני בונה את תוכנית העבודה שלי לכל אתר אחרי מחקר יסודי של המתחרים בזירה (עוצמות וחולשות) ומחקר מילים (לא שיגרתי) מקיף לאיתור הזדמנויות שיקלעו למטרותיך. המטרה שלי היא לתרום לגדילה העסקית שלך דרך קידום אורגני ופעולות שיהפכו את האתר לבעל ערך אמיתי לגולש. מגיעה עם המון תשוקה ומסירות! ואמא לשני חברה' מהממים.

דו"ח ניתוח לאתר שלי בחינם

בואו נדבר על קידום האתר

דילוג לתוכן