מה זה סכמה או נתונים מובנים?
סכמות או נתונים מובנים הם קטעי קוד שמסייעים למנוע החיפוש להבין טוב יותר את תוכן הדף ואף עשויות לשפר את נראות התוצאות במנוע החיפוש. מנועי החיפוש להבדיל מבני אדם, לא תמיד מצליחים להבין את הקשרי התוכן. לכן בשנת 2011 מנועי החיפוש המובילים גוגל, יאהו, בינג ויאנדקס יצאו בשיתוף פעולה ופתחו פרויקט בשם Schema.org וזאת על מנת ליצור שפה אחידה על מנת שמנועי החיפוש יבינו טוב יותר התוכן.
לצורך ההמחשה:
אם ניקח את הבר האירי "אוסקר ווילד" והסופר "אוסקר ווילד" על שמו רשת הברים, באמצעות סכמה נוכל להעביר את המסר מהר מאוד למי מהם הכוונה.
באתר Schema.org מרוכזים כל סוגי הסימונים וההנחיות כיצד לכתוב אותן. הטעמת סכמה באתרים, בשנים האחרונות הפכה לפופולרית ולא בכדי, אנחנו רוצים שמנוע החיפוש יבין היטב את האתר שלנו ואנחנו רוצים לקבל שטח פרסומי גדול בדף התוצאות (דוגמאות בהמשך) כדי למשוך לקוחות.
לדוגמא בקידום חנות וירטואלית נטמיע סכמת מוצרים, על מנת שהלקוחות יוכלו לראות מלאי, מחיר, דירוג עוד בטרם נכנסו לאתר. התוצאות העשירות הללו עשויות להופיע בדף תוצאות החיפוש הרגילות וגם בתמונות ומגבירות את רלוונטיות התוצאה.
בעת אפיון הסכמה נוכל לבחור באתר Schema.org מהם הסעיפים אותם נרצה לשלב לצד אלו שחובה לשלב. ככל שנוסיף נתונים נוכל לחזק את ההבנה של מנוע החיפוש וגם את התוצאה.
סכמות / נתונים מובנים וקידום אתרים
נתונים מובנים מתייחסים באופן כללי לכל מידע מאורגן. בעולם קידום האתרים הכוונה היא לסימונים הנמצאים באתר Schema.org באמצעות תכונות קוד. ישנם שלושה סוגי תכונות קוד JSON-LD, Microdata או RDFa
כאשר הנפוץ וגם המומלץ בהם (גם על ידי גוגל) הוא JSON-LD.
בתמונה, דוגמה לקוד נתונים מובנים של סכמת מוצר
אופן הופעתן של סכמות בתוצאות החיפוש מכונה "מקטעים עשירים" Rich snippets להבדיל מ featured snippet שהתצוגה שלהם לא מחייבת סכמה. featured snippet אלו הן תוצאות שגוגל מציג כאשר הוא מעריך כי יעניקו לגולש מידע לשאלה ששאל כבר במנוע החיפוש והיא מוצגת מעל התוצאות האורגניות.
בתמונה, דוגמא ל featured snippet
באשר לשימוש בסכמות, עצם הטמעתן בקוד לא מחייבת את גוגל להציג את התוצאה שלנו במנוע החיפוש כתוצאה עשירה ומורחבת וזה נתון לשיקולו, אך להטמעתן עדיין יש ערך רב באשר לעזרה הן מעניקות למנוע החיפוש.
מהן סוגי סכמות נפוצות ואיך הן נראות בתצוגת התוצאות
יש מאות סוגים של נתונים מובנים אך בחרתי להציג את כמה מן הנפוצות ביותר
סכמת פירורי לחם (Breadcrumbs)
פירורי לחם מוטמעים בקוד של כל דפי האתר, למעט דף הבית והם מסייעים לגוגל להבין את היררכית האתר, להיררכית האתר יש חשיבות גבוהה בקידום אתרים אורגני כיוון שהם מסווגים את חשיבות הקטגוריות והעמודים באתר. מבחינה ויזואלית, פירורי לחם מציינים לגולש את מיקומו בדף נתון באתר ומאפשרים לו לנווט בקלות. פירורי לחם יכולים להיות מוטמעים בקוד ללא שימוש בסכמה אולם סכמת פירורי לחם עדיפה. בדף התוצאות יוצג "שביל" פירורי הלחם.
בתמונה, שביל פירורי לחם
סכמת עסקים מקומיים (local business)
סכמת עסקים מקומיים מתאימה לכל עסק עם חנות פיזית או שירות שניתן בערים מסויימות. הסכמה עוזרת למנועי החיפוש להבין את סוג העסק. בוחרים את הסכמה לפי סוג העסק (מסעדה, רופא שיניים, בית מחסה לחיות וכו'). הסכמה גם מתאימה לעסקים להם יש סניפים. בנוסף היא עשויה לסייע בקידום אתרים מקומי. באמצעות הסכמה ניתן לתת מידע רב לגוגל כמו ימי עבודה ושעות פתיחה, כתובת, לוגו החברה, טלפון שירות לקוחות, תיאור העסק, חשבונות ברשתות חברתיות ועוד. בעת חיפושים מקומיים גוגל מעת לעת מציג גרף ידע עם עסקים רלוונטיים לשאילתה של הגולש על בסיס המיקום הגאוגרפי. כדוגמא "מסעדות כשרות בראשון לציון"
בתמונה המחשה מתוך מרכז העזרה של גוגל. תצוגת עסקים מקומיים
סכמת ארגון או עסק (organization)
הסכמה מתאימה בעיקר לעסקים כמו ארגונים, מוסדות, גופים ציבורים, איגודים וכן הלאה ונטמיע אותה בעמוד אודות או עמוד הבית. המהות דומה לסכמה לעסקים מקומיים ותפקידיה הם לאשר את זהות העסק ולהעניק סיגנל שמדובר במותג. כמו כן הסכמה עשויה לעזור להציג ערכים בתצוגה בגרף הידע של גוגל על חברות גדולות מוכרות.
בתמונה, גרף הידע המותג בדף התוצאות בעת חיפוש מותג
סכמת מאמר (article)
סכמה מסוג זה מתאימה לאתרי חדשות (NewsArticle) או לעמוד בלוג/מאמרים (BlogPosting) ונוכל להזין בה תמונות, תוכן המאמר, תאריך פרסום ועדכון המאמר, שם הכותב, מספר המילים ולסייע לבוט להבין באופן טוב יותר את התוכן. באתרים עם תוכן ומאמרים רבים זוהי סכמה חשובה מאוד ומומלצת.
סכמת וידאו (VideoObject)
סכמה שמתאימה לעמוד באתר בו יש סרטון וידאו, באמצעות הסכמה נוכל לקבל תוצאה עשירה שמציגה את הווידאו. ישנם גולשים שסרטוני וידאו היא צורת צריכת התוכן המועדפת וכך נוכל למשוך אותם. ניתן לספק מידע כמו תיאור הסרטון, כתובת האתר, תאריך העלאה. נתונים מובנים לסרטונים יכולים להיות מוצגים בתוצאות החיפוש, חיפוש וידאו, גוגל תמונות או גוגל דיסקובר.
בתמונה, תצוגה של סרטוני וידאו בעמוד בהם יש סכמת וידאו. התמונה מתוך מרכז העזרה של גוגל
סכמת מוצר (product)
סכמה מעולה לאתרי מסחר אותה יש להטמיע בכל עמוד מוצר בחנות הוירטואלית. באמצעות הסכמה ניתן להציג לספק מידע מורחב על כל מוצר ולצוד את עיניהם של הלקוחות הפוטנציאלים של העסק. בתוך הסכמה ניתן להזין נתונים כמו שם המוצר, תמונה, מחיר, תיאור המוצר, מק"ט, זמינות מלאי, ביקורות, מותג ועוד. גוגל יכול לשאוב חלק מהנתונים ולהציגם במנוע החיפוש.
בתמונה, המחשה כיצד נראה עמוד מוצר בתוצאות החיפוש. התמונה מתוך מרכז העזרה של גוגל
בתמונה, המחשה כיצד נראה עמוד מוצר בתוצאות החיפוש. תוצאה בדף התוצאות גוגל ישראל
סכמת ביקורות (reviews)
סכמה שמתאימה לעסקים שרוצים להציג חוות דעת ושביעות רצון של לקוחות באתר או חוות דעת על מוצרים/שירותים . כאשר גוגל מוצא שהדירוגים הללו אותנטיים הוא עשוי להציג אותם בדף התוצאות. תוצאה שכזו תתרום לחיזוק והוכחה חברתית שכדאי לרכוש ממך או לכל הפחות לבחון אותך כאופציה חיובית. חוות הדעת מתאימות למגוון רחב של שירותים למשל חוות דעת על ספר, קורס, הופעה, סרט, מתכון, תוכנה וכן הלאה.
סכמת אירועים (event)
סכמה זו מיועדת לאתרים שמציגים אירועים/כנסים/הופעות. באמצעות הטמעת הסכמה נוכל להשיג בולטות משמעותית בדף התוצאות על ידי תצוגה של מיקום, תאריך, שעה, תיאור האירוע תצוגה זו יכולה להשפיע באופן חיובי על אחוז ההקלות בדף התוצאות.
בתמונה, המחשה כיצד נראה עמוד עם סכמת אירוע בתוצאות החיפוש. תוצאה בדף התוצאות גוגל ישראל
ישנם עוד סכמות רבות כמו סכמת פודקאסט לאתרים שמבוססים אודיו, סכמת מתכונים, סכמת אדם לאתרים שהמותג הוא האדם עצמו, הצעות עבודה ועוד רבים. חלק מעבודתו של מקדם אתרים היא לזהות אילו סכמות מתאימות לדפי האתר, לצורך שיפור הנראות בדף התוצאות ולא פחות חשוב לשפר את יכולת ההבנה של הבוט/הזחלן שסורק את האתר לגבי מהותו.
האם סכמות תורמות לקידום האתר?
כן ולא, למה כן? ראשית כפי שכבר כתבתי קודם הסכמות הן קטעי קוד אחידות ומובנות שמסייעות לזחלנים שסורקים את הרשת להבין טוב יותר את התוכן, הזהות והמטרה של האתר.
הן מסייעות להציג תוצאות עשירות בדף התוצאות שיכולות להשפיע על אחוז ההקלות של הגולשים לתוצאה.
למה לא? הסכמה לבדה לא תעזור בדירוג גבוה יותר של האתר, עדיין נצטרך להגיש תוכן איכותי ורלוונטי לגולש (ולגוגל) אולם כמכלול פעולות הוספת סכמה יכולה לתרום למאמצי הדירוג כיוון שמנוע החיפוש (הרובוט) יוכל להבין את הקשרי התוכן ומשמעותו.
בנוסף באתרי YMYL – אתרים שיש להם נגיעה ישירה או עקיפה לכסף של אנשים או להשפעה על חייהם. לדוגמא, אתרי מסחר, רפואה, פיננסים וכדומה. הוספת סכמות לתוכן באתרים כאלה חיונית כיוון ששימוש בנתונים מובנים יכולה לסייע לגוגל להעריך את מדדי
ה E-E-A-T (המומחיות, הסמכותיות, הניסיון והאמינות) של דף מסוים באתר כמו למשל מי עומד מאחורי התוכן, האם הוא מומחה בתחומו כמו גם לקבל הקשרים נוספים מרחבי הרשת לגבי זהות האתר, באמצעות הסכמות מנוע החיפוש יכול "לחבר" נתונים שיפוגגו בלבול בהבנת התוכן.
איך מוסיפים סכמה לעמודי האתר?
ישנם מספר דרכים לייצר סכמה ולשמחתנו כיום קיימים מספר עזרים ברחבי הרשת שיעזרו לחולל סכמה. אם עובדים עם מקדם אתרים, מקדם האתר יכול ליצור אפיון למתכנת באמצעות אתר Schema.org והמתכנת יבצע את ההטמעה. זו שיטת העבודה המומלצת כיוון שלעיתים נזדקק להטמיע את הסכמה בצורה רוחבית, לדוגמא כל עמודי המוצרים או כל עמודי המאמרים.
אפשרות נוספת היא מחולל סכמות כמו מסייע סכמות של גוגל כאן או Hall Analysis schema markup generator כאן המחולל עצמו מייצר את קטע הקוד וניתן להוסיף בקוד HTML של הדף באתר.
כיום חלק ממערכות ניהול האתר כדוגמת אתרי וויקס ושופייפי מגיעות עם אפשרות להטמיע סכמה מתוך המערכת באופן אוטומטי לפי סוג הדף או באמצעות תוספת של אפליקציה או תוסף חיצוניים שיעשו זאת. כך גם באתרי וורדפרס.
איך בודקים שהסכמה מוטמעת כמו שצריך?
לפני שמטמיעים סכמה בדף באתר יש לבדוק שהיא כתובה נכון ולא חסר בה מידע חיוני שבחסרונו הסכמה תציג שגיאה. לאחר הזנת הנתונים ניתן להיכנס לאתר schema markup validator כאן ולוודא שהקוד תקין והסכמה ניתנת לקריאה.
מעוניינים לקדם את האתר? מלאו את הפרטים ואחזור אליכם!
אני בעלת ניסיון רב במגוון סוגים של אתרים (מסחר ותוכן) ובמערכות ניהול ואני מביאה איתי הסתכלות כוללת על כל היבטי הקידום. יש לי תחושת סיפוק מיוחדת כשאני רואה עסקים גדלים ומפתחים באמצעות קידום אתרים אורגני. מבחינתי כל פרויקט הוא ייחודי ואני בונה את תוכנית העבודה שלי לכל אתר אחרי מחקר יסודי של המתחרים בזירה (עוצמות וחולשות) ומחקר מילים (לא שיגרתי) מקיף לאיתור הזדמנויות שיקלעו למטרותיך. המטרה שלי היא לתרום לגדילה העסקית שלך דרך קידום אורגני ופעולות שיהפכו את האתר לבעל ערך אמיתי לגולש. מגיעה עם המון תשוקה ומסירות! ואמא לשני חברה' מהממים.
עוד בנושא
כיצד לכתוב תגית H1 ומה תפקידה בקידום אורגני
תגית מטא טייטל – איך לכתוב כותרת שתביא לכם גולשים לאתר
מה זה meta tags – תגיות מטא ולמה הן חשובות לקידום אתרים