קידום אתרים אורגני או קידום ממומן מי מהם יביא תוצאות לעסק?

ככל שעולם השיווק מתפתח והופך למתוחכם יותר כך גם מתפתחים ערוצי השיווק. בעולם אידיאלי תקציב השיווק נגזר מתוך תוכנית שיווקית של העסק ובה למעשה נמנים ערוצי הפרסום הרלוונטיים לעסק כאשר לכל ערוץ השקעה יש את התקציב שלו – מפעילות שיווקית באופליין ועד שיווק דיגיטלי כמו קידום אתרים אורגני, קידום ממומן בגוגל או קידום ממומן ברשתות חברתיות.

במציאות, לא כל עסק מייצר תוכנית שיווקית מסודרת ופרסום דיגיטלי קורץ כי הוא נגיש יותר וגם זול יותר בדרך כלל. מה גם שאין התחייבות למשך הפרסום.

איפה לפרסם ?

יש בלבול רב, כיוון שישנם ערוצי קידום ממומן רבים כל כך כמו גוגל חיפוש או יוטיוב ועד שפע רשתות חברתיות כמו לינקדאין, פייסבוק, אינסטגרם, טיקטוק . מנגד עומד האפיק האורגני כמו קידום אורגני בגוגל או קידום אורגני ברשתות חברתיות.

לעסק הממוצע אין תקציב שיווק אסטרונומי להשקיע בכל האפיקים וזה אולי שמור לרשתות ענקיות או לעסקים עם מחזור מכירות שמאפשר להם להיות בכל מקום מהטלוויזיה ועד הנייד.

לכן עולה שאלה שכל בעל עסק שואל את עצמו, היכן להשקיע את תקציב השיווק ? בקידום אתרים אורגני או קידום ממומן בגוגל. מה נכון ? מה יניב רצויות יותר רצויות בעלות ליד מתאימה? במאמר נתמקד בעיקר בקידום בגוגל מהסיבה שכמעט לא קיים אדם שלא גולש במנוע החיפוש הזה.

מה ההבדל בין קידום אורגני ולקידום ממומן

באופן כללי ההבדל הגדול בין שתי השיטות נעוץ באופן החשיפה של הגולש (הלקוח פוטנציאלי) וטמפרטורת ההבשלה שלו. לצורך ההדגמה נתחיל בחיפוש במנוע החיפוש.

הגולש שלנו מעוניין במוצר או שירות מסוים ומתחיל תהליך מחקר, בעצם נעשית פעולה יזומה של חיפוש למוצר או השירות שאנו מציעים. גולש שמחפש את השירותים שלנו, נמצא בטמפרטורה חמה יותר כי הצורך הוא עכשווי ועלה ממנו. שיטת החיפוש נעשית באמצעות הקלדה של מילות חיפוש וגוגל מציף תוצאות רלוונטיות לבקשה שלו.

במקרה זה המסר השיווקי או התוכן שעולה בתוצאות מוגש כמודעת PULL – משיכה. התוצאה שלנו צריכה להיות רלוונטית למילות החיפוש והמסרים שלה צריכים למשוך את הגולש לבצע פעולת אינטראקציה ראשונית על סמך הערכה שהוא ימצא אצלנו את מבוקשו. 

בגוגל למעשה מגישים לנו שני סוגים של תוצאות, ממומנות ואורגניות שתי התוצאות פועלות על עיקרון של מילות מפתח. אולם בחלק ממיקוד הקהלים בקמפיין ממומן נעשה על פי תחומי עניין ולא בהכרח לפי מילות מפתח, שם למעשה המודעות שיעלו לא בהכרח יהיו רלוונטיות לצורך. לדוגמא אדם שמתעניין במכוניות יוקרה לא בהכרח מעוניין לרכוש אחת כזו.

ברשתות חברתיות המצב הפוך, הגולש שלנו בהגדרה לא מחפש שירות או מוצר באופן יזום ובעצם אנו צריכים לעורר ולגעת בצורך שלו.

הפרסום דומה למודעה שתלויה בבית עסק, שחושפת אותנו למבצע שלא בהכרח התכוונו לרכוש אך היא הצליחה לייצר מספיק עניין.

במקרה זה המסר השיווקי עובר בצורת PUSH  – דחיפה. אנחנו "דוחפים" ללקוח את המוצר.

הבסיס של השיווק עובד תוך פניה יזומה של המפרסם לקהל שעשוי להיות מעוניין בשירות או המוצר שלנו או כאשר נרצה לפרסם מוצר חדש.

הפניה לקהל מושתתת על ידי בניה של קהלים מותאמים אישית ותחומי עניין של הקהל שחופפים למוצר או השירות שלנו.

הבדל עיקרי נוסף בין קידום אורגני לקידום ממומן באופן כללי הינו אופן החיוב, בממומן נשלם על כל לחיצה או חשיפה ובאורגני החשיפה או ההקלקה היא עקרונית חינמית.

ובחזרה לקידום בגוגל

כמה מילים מהו קידום אתרים אורגני, קידום אתרים אורגני הוא לנעשה סט של פעולות, בדיקות והתאמות שנועדו לקדם את האתר שיופיעו בביטויים מסוימים בעמוד התוצאות הראשון של גוגל. פעילות שנעשית לאורך זמן כדי להתאים את האתר למנוע החיפוש תוך שמירה על טבעיות התהליכים.

יתרונות הקידום האורגני

מודעות – חשיפה לביטויים שהגדרנו שחשובים לנו לאחר מחקר מילות מפתח. מעניקים לאתר חשיפה בפני לקוחות פוטנציאלים.

  • אמינות – גולשים לעיתים נוטים לדלג על תוצאות ממומנות כי הן נתפסות כפרסומת ואנחנו יודעים מראש שפרסומת מגיעה למכור לנו משהו. לכן תוצאה אורגנית נתפסת כאמינה יותר.
  • הגדלת הכניסות לאתר – לקידום אתרים יש תרומה ישירה לשיפור נפח התנועה לאתר כיוון שמתבצעת אופטימיזציה ממוקדמת לביטויים ולקהל היעד.

בנוסף ניתן ללמוד כיצד גולשים מקיימים אינטראקציה עם האתר, כמו מאילו דפים הם הגיעו, אילו דפים מעניינים אותם מאוד, מהיכן עזבו וכן הלאה.

  • עלויות ומחיר לקליק – עקרונית אין מחיר לקליק, גולש יכול להיכנס לכתובת מסוימת אין ספור פעמים ואין בגין זה חיוב.  בנוסף קמפיינים ממומנים לרוב יעלו יותר מתשלום חודשי למקדם אתרים ואין להם השפעה לאורך זמן.
  • השפעה ונוכחות – ברגע שקמפיין ירד לא תהיה חשיפה על הביטויים. בקידום אורגני העבודה נשמרת וכמובן שצריך לתחזק אותה אך האפשרויות הן רבות ותמיד ניתן באותו תקציב לבצע אופטימיזציה לעוד ביטויים שעשויים להגדיל את הכניסות לאתר. לכן ניתן לומר שלאורך זמן החזר ההשקעה על קידום אתרים הוא זול יותר מקידום ממומן.
  • ביטויים תומכים – גולשים יכולים להגיש כל מיני סוגים של שאילתות לאותו תחום, לבצע קידום ממומן על כל סוגי השאילתות יעמיס על התקציב. בקידום אורגני ניתן לבצע אופטימיזציה לתכנים דומים בעמוד אחד כך שגם שאילתות דומות יגיעו לאותו דף מסוים באתר שמקדם ביטוי ספציפי.
  • יתרון אסטרטגי מול המתחרים – במידה והמתחרים מסתמכים רק קידום ממומן, שימוש בקידום אורגני יעניק יתרון לעסק כיוון שהפרסום של המתחרה של תלוי בקידום ממומן.

לסיכום, קידום אתרים אורגני הינו כלי שיווקי חזק ועוצמתי אולם לא הכל ורוד, הקידום יכול לקחת זמן וזה תהליך אשר נדרשת עבורו סבלנות . מאוד תלוי בתחום האתר וגם כשהמקדם יעשה "הכל נכון" לא מובטח שנגיע לעמוד הראשון בדירוג גבוה מהר. כמו כן אם מדובר באתר יחסית חדש זה עשוי להשפיע ולהאריך את הזמן וישנם אתרי ענק בזירה שגוגל יעניק להם קדימות בהופעות. בנוסף קידום אתרים נתון לעדכוני גוגל השונים חלקם קטנים ופחות משפיעים וחלקם משפיעים על הדירוגים שהושגו ומכיוון שגוגל לא מספר לנו איך מקדמים אתר בגוגל נדרשת עבודת ניתוח של מקדם האתרים והתייחסות לפרמטרים רבים.

יתרונות קידום ממומן

כמה מילים מהו קידום ממומן, קידום אתרים ממומן הינו למעשה הפעלה של מודעה בכסף בתוצאות החיפוש או ברשת המדיה של גוגל (פרסום מודעות באתרים אחרים בהם הגולש נמצא, פרסום בג'ימייל, פרסום ביוטיוב של סרטונים או מודעות באנר לאורך סרטון). התשלום מתבצע לפי הקלקה נדרשת הרשמה קלה לחשבון המודעות של גוגל.

  • מיקום בדף – היתרון הבולט ביותר הוא העדיפות שגוגל מעניק לתוצאות ממומנות. אם בעבר לרוב התוצאות היו מוגשות לצד התוצאות האורגניות כיום גוגל ממקם את התוצאות במקומות הראשונים. נעשו לא מעט שינויים באופן תצוגת המודעה כך שתראה דומה ככל שניתן לתוצאה אורגנית
  • מיידיות – להבדיל מקידום אורגני, ברגע שקמפיין ממומן עולה, יש חשיפה. לכן כאשר רוצים פרסום מהיר, עדכון על מוצר חדש, מבצע עדכני. פרסום ממומן נותן מענה מלא לצורך הזה.
  • תצוגת המודעה – מכיוון שמדובר בפרסומת לכל דבר, גוגל מאפשר לנו ליצור מודעות שיתפסו שטח גדול בתצוגה כמו אפשרות לחייג ישירות מהתוצאה, קישורים מהירים לדפי באתר, מידע נוסף על השירותים וכן אפשרות ליצור קופונים והצעות מיוחדות בתוצאה.
  • תצוגת מוצרים – אתרי סחר יכולים לחבר את האתר של לגוגל מר'צנט ולהציג את המוצרים שלהם עם תמונה ומחיר
  • קידום על שם מותג או שם מתחרים – ניתן לבצע קידום על שם מותג של מתחרה ולהופיע בדף התוצאות כאשר גולשים יקישו שם מתחרה. האופציה הזו טובה בעיקר לאתרים שאינם חזקים אורגנית וכן אתרים להם יש מתחרים ותיקים בתחום. אפשרות זו מעלה את החשיפה של המותג שלך. כמו כן לעיתים מתחרים עושים בדיוק אותו דבר ולכן במידה ורוצים להישאר במקום הראשון נעלה קמפיין עם המותג של העסק שלנו.
  • תקציב – יש שליטה מלאה על ההוצאה החודשית וניתן בהתאמה להגדיל או להקטין את התקציב בהתאם לצורך.
  • ניתוח נתונים – באמצעות כלי ניתוח ומעקב אחר הקמפיין ניתן לקבל נתונים אילו ביטויים חזקים מעניקים לנו תוצאות רצויות. בשילוב כוחות בין אורגני לממומן ניתן לקבל מהממומן נתונים על ביטויים שיחזקו את הפעילות האורגנית.
  • ניתוח דפי נחיתה יעיל ומהיר – באמצעות קידום ממומן ניתן די בקלות לבצע A/B testing בין שני דפי נחיתה, לעדן תוכן, כפתורי הנעה לפעולה ומדיה ולהפיק תובנות איזה דף נחיתה ממיר יותר.

לסיכום, כאשר רוצים מיידיות קידום ממומן הוא אופציה שיש לשקול לחיוב. אולם החיסרון בגדול נעוץ בתקציבי פרסום ובתקציבי ניהול הפרסום שעשויים להגיע בפני עצמם לאלפי שקלים.

סוג העסק המשווק גם הוא מאוד משפיע על ההחלטה, שכן דווקא בתחומים מעט פחות תחרותיים קידום אורגני עשוי להשיג תוצאות יחסית מהירות ובעלויות יחסית לא גבוהות.

המסקנה המתבקשת אולי מעט נשמעת ניטרלית אך באפשרות תקציבית שילוב של הערוצים יחד הוא האופציה הטובה ביותר ועדיין למי שיש סבלנות וראיה לטווח ארוך – קידום אתרים אורגני מייצר חיזוק של המותג ואמינותו.

מעוניינים לקדם את האתר שלכם ? מלאו את הפרטים ואחזור אליכם

שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter

מאמרים אחרונים

לאוהבי התוכן הדיגיטלי - מוזמנים להירשם

דילוג לתוכן